فیلر زیر چشم چیست؟

فیلر زیر چشم چیست؟

دسترسی سریع به عنوان های مطالب :

بسیاری از بیماران و مراجعین مطب های زیبایی در باره فیلر زیر چشم سوال می‌کنند. برای آنها یا مهم یا جذاب است که بدانند فیلر چشم چیست. به زبان خیلی ساده می‌توان گفت فیلر همان ژل است که برای زیبا سازی، جوانسازی و رفع عیوب صورت در زیر پوست تزریق می‌شود. استفاده می‌شود. اما هم بسیاری از بیماران تفاوت بین فیلر و ژل را نمی‌دانند. ما به عنوان پزشک زیبایی یا مشاور زیبایی باید بتوانیم اطلاعاتی را درباره فیلر زیر چشم به آنها بدهیم زیرا ناحیه چشم علاوه بر اینکه مهم‌ترین عنصر زیبایی‌شناسی صورت است، آیینه سلامت جسم و روح انسان نیز هست. یکی از مشکلات شایع اطراف چشم گودی زیر چشم است که علاوه بر تیرگی و بدشکل شدن ناحیه ، موجب می‌شود فرد بیمار و مسن تر به نظر برسد. به این دلیل او تلاش می‌کند با آرایش و میکاپ آن ناحیه را بپوشاند. اما در بسیاری از مواقع این مشکل با مواد آرایشی پنهان نمی‌شود و فرد را مجبور می‌کند برای درمان و جوان‌سازی آن به مطب زیبایی مراجعه کند. بنابراین نکات مهمی در جوانسازی و رفع مشکلات ناحیه اطراف چشم وجود دارد. در این مقاله به کاربردهای فیلر زیر چشم، نکات مهم و ویژگی های تزریق صحیح فیلرچشم می پردازیم.

چرا تزریق فیلر زیر چشم مهم است؟

ساختار پوست دور چشم با سایر نقاط صورت متفاوت است. پوست ناحیه پلک‌ها بسیار نازک و ظریف است. زیر آن بافت چربی ندارد و مستقیماً روی عضله حلقوی دور چشم (اوربیکولاریس اوریس) قرار گرفته است. از این‌ رو ساپورت خوبی ندارد و خیلی سریع تحت‌ تأثیر تغییرات وضعیت داخلی یا خارج بدن قرار می‌گیرد، به‌راحتی پف می‌کند، به‌راحتی گود می‌شود، به‌راحتی تیره می‌شود. این مشکلات فقط از نظر زیبایی برای افراد مهم نیست. گودی اطراف چشم سن فرد را بیشتر و چهره او را غمگین و افسرده نشان می‌دهد. پف اطراف چشم ممکن است تابلویی از بیماری‌های قلبی، کلیوی، تیروئید و … باشد. این مسائل باعث نگرانی فرد از سلامت خود می‌شود و به‌خصوص از آنجا که چشم اولین مرکز توجه دیگران است، پرسش‌های مکرر آنها نگرانی فرد را بیشتر می‌کند.

محصول پرطرفدار: آموزش تزریق فیلر زیر چشم

مشکلات مهمی که با تزریق فیلر چشم برطرف می‌شود چیست؟

بیشترین مشکلی که در اطراف چشم در یک فرد سالم به وجود می‌آید گودی و تیرگی زیر چشم است. به گودی زیر چشم بد شکلی یا دفرمیتی ناودان اشکی می‌گویند. ناودان اشکی در درجات خفیف محدود به گوشه داخلی زیر چشم است و در درجات شدید در راستای لبه تحتانی استخوان حدقه تا سمت دیگر چشم کشیده می‌شود. بروز ناودان اشکی در اثر تغییرات آناتومیکی بافت اطراف چشم اتفاق می‌افتد بنابراین یک بیماری نیست. فرورفتگی ناحیه باعث تیرگی و سایه روی پلک پایین می‌شود و علی‌رغم اینکه بیمار خسته نیست، ظاهر او را خسته و غمگین نشان می‌دهد. درمان گودی ناودان اشکی پر کردن آن با تزریق فیلر یا ژل است. تزریق ژل در ناودان اشکی تکنیک بسیار ظریف و مهمی است. زیرا اگر با یک تزریق و درمان نامناسب، این ناودان بیش از اندازه لازم پر شود منجر به پف زیر چشم می‌شود که این هم فرد را بیمار نشان می‌دهد.

تزریق فیلر چشم به‌ منظور درمان ناودان اشکی تکنیکی بسیار ظریف است. بسیاری از پزشکان نگران عوارض خطرناکی مثل آمبولی یا ایسکمی در این ناحیه هستند. اما جالب این است که تزریق فیلر در ناحیه زیر چشم از نظر عوارض خطرناکی مثل آمبولی و ایسکمی جزء مناطق خطرناک محسوب نمی‌شود. اما آنچه که تزریق در این ناحیه را سخت و دچار چالش می‌کند تمیز بودن نتیجه کار است.

بیشترین عارضه فیلر زیر چشم چیست؟

بیشترین عارضه تزریق در این ناحیه ایجاد پف به دلیل پرکردن بیش از اندازه، کبودی در اثر تکنیک تزریق نامناسب و بی‌نظمی سطح ناحیه تزریق به دلیل ژل نامرغوب است. این عوارض بی‌خطر هستند اما به دلیل اینکه که زیبایی فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد او را ناراضی و عصبانی می‌کند. در مقابل یک اصلاح بی‌نقص و عالی در زیر چشم می‌تواند با یک تأثیر دراماتیک از نظر زیبایی ظاهر و سلامت به‌ نظر رسیدن پیامدهای بسیار خوشایندی را برای بیمار و پزشک در پیش داشته باشد.

آناتومی ناحیه زیر چشم

نواحی زیر چشم: مطابق شکل زیر خطوطی که در ناحیه زیر چشم قرار دارد شامل خط پلکی (a)، ناودان اشکی (b)، شیار بین پلک و گونه (c)، چین داخلی گونه (d) و چین نازولبیال (e) است. ناحیه زیر چشم از گوشه داخلی تا گوشه خارجی چشم در امتداد لبه تحتانی استخوان حدقه قرار دارد.

آناتومی ناحیه زیر چشم - فیلر زیر چشم
آناتومی ناحیه زیر چشم

کره چشم در داخل ساختمان استخوانی به نام اربیت، حدقه یا کاسه چشم قرار گرفته است. به لبه‌های اربیت در سطح بیرون لبه یا ریم حدقه گفته می‌شود. پلک‌های فوقانی و تحتانی روی کره چشم را پوشانده و با ترشح اشک سطح چشم را مرطوب نگه می‌دارند. به محل اتصال پلک‌ها در دو طرف چشم کانتوس داخلی و خارجی می‌گویند. روی لبه پلک تحتانی در نزدیکی کانتوس داخلی مجرای اشکی واقع شده است که اشک از آنجا وارد کیسه اشکی شده و از مجرای نازولاکریمال در بینی تخلیه می‌شود. دور کره چشم عضله حلقوی اوربیکولاریس اوکولی قرار دارد. زیر این عضله پدهای چربی زیر چشم و روی آن پوست‌نازک پلک قرار گرفته است. محدوده پایین زیر چشم را ریم حدقه تعیین می‌کند. شریان مهم انگولار که شاخه انتهایی شریان فیشیال است در نزدیکی گوشه داخلی چشم به شاخه شریان اینفراتروکلئار که از شریان افتالمیک چشم سرچشمه گرفته می‌پیوندد.

برای آشنایی کامل با آناتومی زیر چشم و نکات مهم تزریق فیلر ناودان اشکی کتاب آموزش تزریق فیلر تالیف دکتر بیدکی را مطالعه فرمائید.

فیلر چشم

آناتومی ناودان اشکی

ناودان اشکی فرورفتگی به شکل ناودان است که به‌صورت مورب در کانتوس داخلی به وجود می‌آید. از پایین با پوست ضخیم گونه و چربی زیر آن و از سمت خارج در محاذات خط میانی مردمک با برآمدگی چربی زیرچشمی محدود می‌شود. پیدایش ناودان اشکی در واقع یک بیماری نیست و نتیجه طبیعی اتصالات آناتومیک بافت‌های اطراف چشم است که در اثر عواملی مثل بالارفتن سن، کاهش وزن، تغییرات سوخت‌وساز بدن و مسائل محیطی مثل گرما، شغل و … به وجود می‌آید. هرکدام از این عوامل با تأثیر بر پوست، چربی یا عضلات اطراف چشم می‌توانند منشأ بروز ناودان اشکی باشند. برای مثال با بالارفتن سن کره چشم در داخل حدقه پایین افتاده و با فشار بر چربی زیر چشم آن را به سمت جلو هل می‌دهد و به‌صورت یک برآمدگی در زیر چشم نمایان می‌شود. این برآمدگی باعث می‌شود که ناودان اشکی عمیق‌تر شود و افتادن سایه این برآمدگی روی ناودان اشکی آن را عمیق‌تر نشان می‌دهد.

آموزش تزریق فیلر زیر چشم
درجه‌بندی ناودان اشکی بر اساس معیارهای هیرمند

 تزریق فیلر زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟

به‌دست‌آوردن نتیجه مناسب و رضایت‌بخش از درمان ناودان اشکی به‌ غیر از تکنیک خوب پزشک به شرایط بیمار هم‌بستگی دارد؛ بنابراین قدم اول درمان این است که با یک ارزیابی دقیق معلوم شود مشکل بیمار با فیلر قابل‌ رفع است یا باید با روش‌های جراحی بر طرف شود. به این منظور شرایط زیر باید در بیمار بررسی شود:

  • کیفیت پوست زیر چشم
  • بگ چربی زیر چشم
  • رنگ پوست زیر چشم

 تزریق فیلر زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟

اصول تزریق فیلر در ناودان اشکی

باتوجه‌به خاص بودن ناحیه زیر چشم، در شروع کار باید به چند نکته اساسی بیشتر توجه شود:

  • ژل زیر چشم مناسب انتخاب شود: احتمال گلوله شدن ژل، پدیده تیندال و پف در ناحیه زیر چشم نسبت به سایر قسمت‌های صورت بیشتر است؛ لذا باید سعی کرد از یک برند خوب و مطمئن انتخاب شود. ژل مناسب زیر چشم دارای ویسکوزیته پایین و پارتیکل‌های ظریف است.
  • مقدار فیلر چشم دقیق باشد: بر خلاف سایر قسمت‌های صورت که کمی تزریق بیشتر یا کمتر نتیجه را زیاد تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، تزریق اضافه حتی مقدار بسیار کم باعث پف ناحیه می‌شود؛ لذا مقدار ژل تزریقی در ناحیه زیر چشم باید بسیار دقیق باشد، حتی توصیه می‌شود ناودان اشکی کامل پر نشود و مقداری از ناودان خالی بماند که بعد از جذب آب و زیادشدن حجم ژل، قسمت خالی ناودان پر شود. همچنین توصیه می‌شود که حداکثر مقدار تزریق در هر سمت نیم سی‌سی باشد. در صورت نیاز بیشتر در جلسه بعدی با فاصله حداقل دو هفته مجدد تزریق شود.
  • از روش تزریق با کانولا استفاده کنید: با توجه‌ به شبکه عروقی ظریف اطراف چشم و پوست‌ نازک، در صورت پاره شدن رگ احتمال بروز هماتوم در تزریقات این ناحیه بسیار زیاد است. بخصوص اگر هماتوم بزرگ باشد علاوه بر ایجاد ترس و ناراحتی برای بیمار، مسیر تزریق گم شده و ادامه کار ناممکن می‌شود؛ لذا برای کاهش احتمال هماتوم بهترین روش تزریق استفاده از کانولا است.

بهترین تکنیک تزریق فیلر چشم

تزریق ژل در ناحیه زیر چشم با دو روش کانولا و سوزن انجام می‌شود. تزریق فیلر زیر چشم با کانولا بهترین روش تزریق در این ناحیه است. زیرا تزریق با کانولا درد بسیار کمتری دارد، ژل به طور یکنواخت و بدون گلوله شدن پخش می‌شود، احتمال پارگی عروق اطراف چشم کمتر است، در نتیجه خونریزی و کبودی کمتری دارد و آسیب مجرای اشکی تقریباً به صفر می‌رسد.

آموزش کامل تکنیک تزریق فیلر زیر چشم در فصل 20 کتاب آموزش تزریق فیلر تالیف دکتر بیدکی نوشته شده است و شما می توانید برای یادگیری این کتاب را مطالعه فرمائید. همچنین فیلم آموزش تزریق فیلر در ناودان اشکی را در سایت آموزشی دکتر بیدکی مشاهده فرمائید.

بهترین تکنیک تزریق فیلر زیر چشم

مراحل قبل از تزریق (A)، حین تزریق (B) و بعد از تزریق (C) در این کلاینت عزیز، به‌خوبی آرامش ناشی از عدم درد، عدم کبودی و نتیجه عالی تزریق با کانولا را نشان می‌دهد.

4 نکته مهم در تزریق ژل زیر چشم

4 نکته مهم در تزریق فیلر زیر چشم

مراقبت های بعد از تزریق فیلر زیر چشم

بعد از تزریق فیلر چشم کلاینت می تواند با آرامش خاطر و بدون درد بعد از تزریق به محل کار یا منزل مراجعه کند. با اینحال باید یک سری نکات را به بیمار یادآوری کرد در منزل رعایت کند.

  • به بیمار توصیه کنید در صورت بروز کبودی از کمپرس یخ استفاده کند.
  • در صورت بروز ناهمواری یا گلوله ژل از بیمار بخواهید آن را به‌صورت ملایم روزانه به مدت چند دقیق ماساژ دهد.

عوارض تزریق ژل زیر چشم

اگر فیلر چشم با روش کانولا و به درستی تزریق شود تقریبا هیچ عارضه ای ندارد. عوارضی که در زیر نوشته می‌شود در اثر تکنیک نادرست تزریق یا استفاده از ژل نامناسب است.

  • بیشترین عارضه تزریق فیلر چشم نارضایتی بیمار از ایجاد پف زیر چشم، عارضه تیندال و یا پر نشدن کافی زیر چشم است. همه این موارد در اثر تکنیک نامناسب رخ می‌دهد.
  • کبودی: در تکنیک تزریق فیلر زیر چشم با کانولا هیچ کبودی ایجاد نمی‌شود ولی در روش تزریق با سوزن کبودی موضع تزریق به طور شایعی اتفاق می‌افتد. عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و مسکن‌های خانواده آسپرین و استفاده از کانولا بجای سوزن از بروز آن جلوگیری می‌کند.
  • پدیده تیندال فیلر زیر چشم: یا آبی‌رنگ شدن موضع یکی از عوارض شایع تزریق ژل در زیر چشم است که به دلیل نازک بودن پوست این ناحیه ایجاد می‌شود. درصورتی‌که تزریق خیلی سطحی باشد یا ژل زیاد تزریق شود یا از ژل نامناسب با غلظت بالا استفاده شود احتمال بروز این پدیده بیشتر می‌شود. اگر پدیده تیندال جزئی باشد نیازی به درمان ندارد اما اگر زیاد باشد به‌خصوص همراه پف ناحیه تزریق و برای بیمار غیرقابل‌ تحمل باشد باید با استفاده از هیالاز ژل حل شود.
  • گره زیرپوستی: یا اصطلاحاً گلوله شدن ژل به دلیل کیفیت پایین ژل و یا واکنش بافتی ایجاد می‌شود. انتخاب تکنیک صحیح و مواد مرغوب از گلوله شدن ژل در زیر چشم جلوگیری می‌کند.
  • اگر کبودی ناشی از تزریق فیلر در زیر چشم بیش از ۳-۲ هفته طول بکشد، ممکن است هایپرپیگمانتاسیون یا تیرگی ناحیه کبودی رخ دهد. در صورت طولانی‌شدن این مسئله می‌توان برای مدتی کرم روشن‌کننده هیدروکینون تجویز کرد.

منبع: کتاب آموزش تزریق فیلر تالیف دکتر بیدکی

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف ویژه روز پزشک

40% OFF

فرصت را از دست ندهید

مهلت تا پایان تخفیف باقی است

دوره مزوتراپی + 11٪ تخفیف - فرصت 11 روزه = آینده‌ای روشن در حوزه زیبایی. کد تخفبف : S11 برو به خرید
00 روز
00 ساعت
00 دقیقه
00 ثانیه
سوالی برایتان پیش آمده؟ از ما بپرسید.
×